با ترس از دست دادن و ناکامی هایمان چه کنیم؟
نوشته شده توسط : محدثه بیاتی

هر انسانی می داند که در این دنیا هیچ چیز مطلقی وجود ندارد و همه چیز نسبی است. گاهی این نسبیت حال آدمی را خوب می کند؛ گاهی هم او را آزار می دهد. برای مثال وقتی که در حال تلاش کردن برای اهدافمان هستیم؛ فکر کردن به ابعادی از آن؛ مانند توجه به نتایج؛ حال انسان را خوب می کند؛ گاهی هم سختی های راه و ناکام ماندن ها، حال آدمی را دگرگون می کند. واقعیت زندگی بر اساس نظر مشاور روانشناسی خوب این است که اجتناب و دوری از ناکام شدن؛ غیر قابل اجتناب است.هر چه بیشتر تلاش کنیم تا از ناکام شدن چلوگیری کنیم بیشتر درگیر آن می شویم. طبیعتا هیچ انسانی دوست ندارد تا با از دست دادن روبرو شود. اما باید چه کرد؟ و چه طور با آن برخورد کرد؟  اگر شما نیز در شرایطی هستید که به شدت از ناکام شدن می ترسید و از آن واهمه دارید؛ این مقاله می تواند برای شما راهگشا باشد؛ پس تا انتها آن را بخوانید.

موضوع اصلی ناکامی نیست بلکه واکنش بچگانه ما به آن است!

در زندگی ناکامی های زیادی بر سر انسان می آید. رابطه ای که بسیار برای آن تلاش کرده بودیم اما تمام شد؛ فرزندی که دوست داشتیم برایش پدری یا مادری کنیم ولی از دستش دادیم،  مادری که دوست داشتیم که ما را دوست داشته باشد اما همیشه برعکس آن رفتار کرده است و بسیاری از مثال های دیگر که هر یک می توانیم به آن فکر کنیم. ناکامی در هر شرایطی اضطراب زاست و انسان را دچار تشویش می کند. اما بر اساس نظر بهترین مشاور خانواده موضوع اصلی ناکامی نیست؛ بلکه واکنشی است که ما نسبت به آن نشان می دهیم. دنیای بزرگسالی؛ با زمان کودکی فرق دارد. در کودکی؛ زمانی که آسیب می دیدیم؛ والدین یا مراقبانی بودند که از ما مراقبت کنند و هوایمان را داشته باشند اما در بزرگسالی؛ از ما انتظار می رود تا به گونه ای دیگر رفتار کنیم. چرا که در این دوران این ما هستیم که باید مشکلاتمان را حل کنیم نه دیگران!

فرار از ناکامی؛ تکرار آن را بیشتر می کند!

در روانشناسی مثالی وجود دارد که بیشتر در توضیح اختلالات وسواسی-اجباری استفاده می شود. این مثال می گوید اگر به فردی بگوییم که به خرس قطبی فکر نکند؛ بیشتر از قبل به آن فکر می کند. وقتی که انسان از موضوعی می ترسد و از آن اجتناب می کند متاسفانه آن اتفاق مدام تکرار می شود تا آدمی یاد بگیرد که چگونه با آن برخورد کند. تلاش کردن برای رهایی و دوری از اضطراب؛ اضطراب ما را بیشتر می کند و حالمان را بدتر می کند.پس تنها راه گریز از درد؛ از بین آن است نه دور زدن آن!

هر پایانی یک آغاز دوباره است

اگر درگیر رابطه ای هستید که برای شما سراسر ناکامی است و این موضوع خاطر شما را آزرده است؛ یکی از بهترین کارهایی که می توانید انجام دهید نترسیدن و روبرو شدن با این درد است. اگر کسی شما را نخواهد چه می شود؟ اگر کسی به شما بگوید که خواستنی نیستید چه می شود؟ اگر کسی به شما بگوید که دوست تان ندارد؛ چه می شود؟ این حرفها چه دردی در شما ایجاد می کند؟ چه زخمی را تازه می کند؟ تلاش کنید تا در خود عمیق شوید و دردهایتان را ترمیم کنید. براساس نظر روانشناس ازدواج اگر در رابطه ای هستید که به جای مرهم یک ناکامی تمام عیار است به آن پایان دهید. از تمام کردن نترسید و بدانید که هر پایان درستی؛ می تواند آغاز یک مسیر جدید و پر از هیجان باشد. به نکته توجه داشته باشید که هر آغازی با خود اضطرابی به همراه دارد که هیجان انگیز نه فرساینده. این تفاوت بین آغاز یک راه جدید و ادامه دادن یک مسیر اشتباه است.

سخن پایانی

در انتها باید گفت که اگر مضطرب هستید و می ترسید تا با آن روبرو شوید؛ بدانید که انتخاب نادرستی کرده اید. اگر دست شما آسیب دیده باشد آیا آن را پنهان می کنید و با درد آن کنار می آِیید یا اینکه سعی می کنید به دکتر مراجعه کنید و ببینید که مشکل از کجاست؟ در مورد اینگونه اضطراب ها و ناکامی ها نیز بهترین کار مراجعه به مطب روانشناسی و صحبت کردن با یک روانشناس است. یکی از کلینیک های روانشناسی خوب در شهر تهران؛ کلینیک انتخاب نو است که با داشتن درمانگرانی حاذق می تواند به شما کمک کند تا با خود و اضطراب هایتان بدون ترس روبرو شوید و طعم رهایی را بچشید.

 

نویسنده : محدثه بیاتی

تلفن : 22593216 – 22795735 

آدرس : قیطریه – بلوار کاوه جنوب – نرسیده به خیابان دولت – نبش کوچه اخلاقی غربی – پلاک 29 – طبقه3




:: برچسب‌ها: مشاوره روانشناسی , مشاوره خانواده , مشاوره ازدواج , کلینیک روانشناسی , روانشناسی بالینی ,
:: بازدید از این مطلب : 45
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : یک شنبه 14 آذر 1400 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: